Monday, August 31, 2015

Cadangan Set Kesuburan Untuk Para Suami

Assalamualaikum w.b.t

Bila berbicara soal kesuburan, result adalah hak ALlah. Sebagai hamba, hak yang wajib kita tunaikan untuk diri ada - Usaha :)

Antara ikhtiar yag boleh dicuba, mengamalkan pengambilan makanan tambahan untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti penghasilan 'benih' 

 Produk shaklee yang biasanya dicadangkan untuk tujuan ini adalah

Vitamin E

Berdasarkan artikel yang ditulis oleh Salman Azhar yang diterbitkan di "The Encyclopedia of Vitamin E" mengatakan kekurangan Vit E boleh menyumbang kepada kerosakan kantung zakar. Ianya akan menghalang rembesan hormonyang diperlukan untuk penghasilan sperma.

 Vitamin E juga dikatakan memainkan peranan penting dalam menentukan kualiti (bentuk) dan pergerakan (motility) sperma
sumber


Rajah menunjukkan perbezaan sperma sihat dan sebaliknya








 Zinc

Kajian menunjukkan zinc memainkan peranan penting dalam menentukan kuantiti sperma yang dihasilkan oleh seseorang lelaki. 
sumber


 fuhh berpeluh hakak mengarang artikel ilmiah giteww. pendek kata, nak mudah faham, vit e tu menyumbang kepada kualiti sperma tu yakni bentuk dia, pendek ke panjang ke. yg sihat tu panjang supaya dia boleh berenang laju. Dan juga menyumbang kepada pergeraakan, kalau tak cukup vitamin E ibaratnya dia tak fokus, asyik nak melencong je akibatnya tak sampai kat sasaran. haha. paham?

yang zinc ni plak, kalau kurang zinc, sperm yg dihasilkan sikit je, bila sikit chances tu makin kurang la kan. hehe


cuba bayangkan kalau kedua-dua nutrien penting ni kurang, dah la sikit je peserta, pastu semua tak sihat, pendek2,bergulung2,  pastu tak fokus pulak, orang suruh pergi ke sasaran yang lurus, dia asyik melelong je.. mana la nk bertemu dengan si ovum tu kan kan? haha

paham? tak paham tanya hakak okeh?
013.518.8860

 

0 comments: